Dagje geen vlees: maar wat eet je dan wel?

Een dagje vegetarisch eten

Er zijn verschillende producten waarmee u gemakkelijk een keertje een vegetarische maaltijd op tafel kunt zetten. Zo zorgt u goed voor uzelf en het milieu.

Vleesvervangers

Er zijn steeds meer makkelijke en smaakvolle alternatieven voor vlees en vis, zoals vegetarische kipstukjes, balletjes, gehakt en burgers. Proeft u het verschil? Ontdek welke producten meedoen aan de actie.

Eieren

Eieren zitten vol goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten. Als vegetariër kunt u 3-4 eieren per week eten om in uw eiwitbehoefte te voorzien. Eet u wel wat vlees, houd het dan op 2-3 stuks per week.

Noten, pinda's, zaden en pitten

Je kunt je stukje vlees ook perfect vervangen door een handje noten, pinda’s of zaden en pitten. In ongezouten noten zitten veel vezels, eiwit en onverzadigd vet.

Peulvruchten

Peulvruchten zijn rijk aan koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Bonen, kikkererwten, kapucijners, linzen, tofu en tempé (gemaakt van sojabonen) zijn goede vervangers met veel plantaardige eiwitten.

Tip: groenten in de hoofdrol

Groenten vormen de onmisbare basis voor uw eetpatroon. Zet groenten daarom eens in de hoofdrol! Ze zijn niet alleen gezond en lekker, maar hebben ook een veel lagere milieubelasting dan vlees. Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. U kunt uw dagelijkse porties groente makkelijk spreiden over de dag.

Receptinspiratie

Heeft u inspiratie nodig voor een lekkere makkelijke vegetarische maaltijd? Bekijk dan eens onze recepten!

Bron: Voedingscentrum